مرا ببخشید! ۳۴ سال پیش من هم در راهپیمائی علیه شاه شرکت داشتم.

سال آخر دبیرستان بودم. از سیاست فقط اسم خمینی را می‌دانستم و اینکه او می‌گفت ما آزادی نداریم. روحانیت شبکه اجتماعی خیلی عظیمی داشت. در همان کلاس من چند نفری بودند که عکس خمینی را پخش می‌کردند و هر از چند گاهی به مدیر می‌گفتند که امروز تظاهراته و ما مدرسه را تعطیل می‌کینم. به همین سادگی! نمی‌دانم چه جوی بود که اکثریت دانش‌آموزان هم همراهی می‌کردند. من هم دو بار به جمعشان پیوستم. یعنی مدرسه که تعطیل شد به خانه نیامده و به خیابان رفتم. می‌خواستم در رسیدن به آزادی من هم سهمی داشته باشم. یادم می‌آید که جمعیت همینجوری خیابان اصلی را اشغال می‌کرد و رفت و آمد ماشینها دیگر امکان‌پذیر نبود. من شخصا نه نیروی انتظامی دیدم و نه از زدن معترضین خبری داشتم. حالا شاید در تهران جو طور دیگری بود ولی در شهرستان مقاومت چندانی از دولت وقت دیده نمی‌شد. الآن که به آن روزها فکر می‌کنم، از خودم بدم می‌آید که من هم در بوجود آمدن این بلای آسمانی بر سر کشورمان سهمی داشتم. مرا ببخشید.

قمار بزرگی کردیم و باختیم. به خاطر بدست آوردن یک مقدار آزادی سیاسی، همه چیزمان را از دست‌ دایدم. آزادی سیاسی که بدست نیاوریم به کنار، همه آزادی‌هایی را هم که تا آن زمان بدست آمده بود از دست دادیم. ایران را به ۱۴۰۰ سال پیش برگرداندیم و نظرات روحانیت و ولایت را جایگزین گفتمان‌های مدرن و امروزی کردیم. ارزش انسان‌ها در این کشور به دیدگاه‌های تنگ افراد معدودی وابسته شده که در توهم دشمن و یا امام زمان زندگیشان را می‌گذرانند. ما پست‌ترین افراد را به بالاترین مقام‌ها رساندیم. ما آنقدر صبر و بردباری کردیم که الآن دیگر امکان اعتراض هم نداریم.

تاوانش را هم هر روز داریم می‌پردازیم. تازه‌ترینش و نه آخرینش هم از دست دادن انسان شجاعی است که طاقتش تمام شده بود. نمی‌توانست سکوت کند و فقط نظاره‌گر باشد. ستار بهشتی بهای تمام شدن بردباریش را با جانش پرداخت. امشب در یادش شمعی پشت پنجره اتاقم روشن می‌کنم.

این نوشته در اجتماعی ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

4 پاسخ برای مرا ببخشید! ۳۴ سال پیش من هم در راهپیمائی علیه شاه شرکت داشتم.

  1. علی :گفت

    من با شما موافقم …..ولی خوشحالم که طبقه روحانیت ازتاریخ آینده ایران حذف خواهد شد ومردم ونسلهای آتی از ما تشکرخواهند کرد که چهره پلیدو وحقه های شیطانی آنان برملا وشرشان تا ابد ازسرمردم کوتاه خواهد شد

  2. reza :گفت

    dooste aziz be nazare man hich kodam az kasany ke enghelab kardand nabayad narahat bashand
    chon vaziaty ke iran dar zamane shah dasht vaziaty besyar jelo va khoob va dar hale pishraft bood
    valy nokte injast ke ma az lahaze tabiyi bedan noghte nareside boodim va faghat selseleyi az etefaghat va khosh shansy ha baees in pishraft ha shode bood
    jameeyi ke hanooz az dorane dictatoriye mazhaby oboor nakarde va kolle mardome an az badbakhty haye an hanooz agah nashode and , nemitavanad be democrasiye paydar beresad, an tory ke tamame tabaghate jameee ghabool konand
    ma bayad khoda ro shokr konim ke daste akhoond jamaat roo shod va mardom fahmidand ke inha che mojoodaty hastand
    🙂
    pas hichkas nabayad negaran bashad, hame inha kare khoda ast va bedanid ke Irane ma be lotfe parvardegar yeki az azad tarin va behtarin keshvar haye jahan khahad shod

    bande senne shoma ham nistam… 🙂
    1994 milady

  3. رز زرد :گفت

    افسوس که گذشته
    دیگه برنمیگرده…

  4. صمد آقا :گفت

    فکر میکنید که درس عبرتی بشه برای نسل های آینده؟
    من که اینطور فکر نمیکنم.

پاسخی بگذارید

